zoomit

zoomit
همه چیز درباره تکنولوژی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 606
بازدید کل : 33883
تعداد مطالب : 70
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1

اکنون نزدیک به ۶ سال می شود که بازی موش و گربه بین اپل و انجمن جیلبریک کنندگان ادامه دارد. هربار که ابزار جدیدی برای جیلبریک عرضه می شود، اپل سعی می کند با ارائه آپدیتی برای سیستم عامل iOS، آن را از کار بیندازد.

با توجه به اینکه هکر ها با یافتن حفره های امنیتی، امکان جیلبریک کردن دستگاه را پیدا می کنند، پس با محاسبه مدت زمانی که طول می کشد اپل واکنش نشان دهد، می توان به میزان خطرناک بودن آن ها پی برد. برای مثال از کار انداختن evasi0n ، چهل و سه روز از اپل زمان برد، در حالی که برای JailbreakMe 3.0 این زمان تنها ۹ روز بود.

این اختلاف زمانی، به خوبی نشان می دهد که برای مثال JailbreakMe احتمالا از یک حفره امنیتی بسیار خطرناک استفاده می کرده که قادر بود تا عملیات جیلبریک را از داخل مرورگر خود دستگاه به انجام رساند. در حالی که ابزارهایی مانند evasi0n، باید از طریق USB به کامپیوتر متصل شوند و احتمالا از حفره های کم خطر تری استفاده می کنند.

اما هربار که اپل آپدیت نرم افزاری جدیدی را برای از کار انداختن این حفره های امنیتی عرضه می کند، بسیاری از دوست داران جیلبریک، این کمپانی را دشمن جامعه هکرها دانسته و عنوان می کنند که اپل به نحوی قصد مباره با جیلبریک را دارد. آیا واقعا چنین است؟ آیا اپل از جیلبریک متنفر است؟
 

evasi0n-warning.jpg

هر ابزار جیلبریکی که عرضه می شود، نتیجه کار یک یا چند هکر متبحر است که ساعت ها بر روی سیستم عامل و دستگاه وقت می گذراند تا راه نفوذی را برای جیلبریک کردن پیدا کنند، و همانطور که اشاره شد، این راه های نفوذ از جمله حفره های امنیتی به شمار می روند.

مسأله اینجاست که هرچقدر این حفره کوچک باشد، باز هم یک تهدید امنیتی برای کاربران iOS به شمار می رود. منطقی به نظر نمی رسد اگر شرکتی مانند اپل از وجود چنین نقاط ضعفی مطلع باشد و اقدام به برطرف کردن آن ها نکند. اهمیت این موضوع را زمانی بیشتر درک خواهید کرد که بدانید هر حفره کوچک، می تواند در را به ضعف های امنیتی بزرگتری باز نماید، و اطلاعات کاربران را با خطری جدی مواجه کند.

پس در نهایت اگر بخواهیم جواب سؤالی را که پیش تر مطرح کردیم را بدهیم، باید بگوییم که خیر، به نظر نمی رسد که اپل از جیلبریک کنندگان متنفر باشد. اگر دقت کرده باشید، بسیاری از ایده های اضافه شده به iOS در طول چند سال گذشته، برای اولین بار توسط جیلبریک کنندگان مطرح شدند و اپل پس از چندی آن ها را به صورت رسمی داخل سیستم عامل خود قرار داد. علاوه بر این موضوع، هکر ها با یافتن حفره های امنیتی، همواره به اپل کمک کرده اند تا سیستم عاملی امن تر را به کاربرانش عرضه کند.

حال انتخاب بین امنیت و یا آزادی، بر عهده شما قرار دارد. استفاده از محیط امن iOS اصل، و یا پذیرفتن برخی از ریسک های امنیتی و جیلبریک کردن ؟ جواب هرچه باشد، به نظر می رسد بازی موش و گربه، بین اپل و هکرها، همچنان ادامه داشته باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 4 فروردين 1392برچسب: آیا اپل از جیلبریک متنفر است؟, توسط علیرضا
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :